Miljarden algen moeten zeldzame natuurlijke stoffen gaan produceren die o.a. huidkanker kunnen genezen.

Algen gaan kanker bestrijden

Met de juiste genen en veel zonlicht kunnen algen zo gemanipuleerd worden dat ze enorme hoeveelheden huidkankermedicijn gaan produceren.

17 februari 2017 door Morten Kjerside Poulsen

Sommige natuurlijke stoffen uit geneeskrachtige planten kunnen kankercellen doden. Een daarvan is een zogeheten terpenoïde met de naam ingenol-3-angelate, die tegen huidkanker werkt.

Deze stof komt alleen voor in de hars van de plant Euphorbia peplus en is vrijwel onmogelijk in grote hoeveelheden te produceren in het lab. Daarom roepen wetenschappers de hulp in van kleine, eencellige organismen die van zonlicht en kooldioxide leven: algen.

Algen krijgen kankerdodende genen

De wetenschappers hebben de genen van de plant geïdentificeerd die ingenol-3-angelaat vormen. Die genen coderen voor bepaalde enzymen die de kankerdodende stof aanmaken.

Door de genen in te brengen bij de algen kunnen de onderzoekers de kleine organismen zo manipuleren dat ze veel meer van de stof aanmaken dan de oorspronkelijke plant kan.

Meer soorten kanker zijn te behandelen

De geslaagde massaproductie van huidkankermedicijn is veelbelovend. Met deze methode kunnen ook andere geneesmiddelen tegen kanker gemaakt worden, die nog zeldzamer zijn en daardoor nog waardevoller.

De onderzoekers willen nu een methode ontwikkelen om het kankermedicijn op zo'n efficiënte manier aan de algen te onttrekken, dat deze in gebruik kan worden genomen.

Lees meer: algen bestrijden vetzucht en malaria