Geboortedag bepaalt allergie

Je geboortedag kan bepalen of je allergisch wordt

Ben je in de lente of in de herfst geboren? Volgens een nieuw onderzoek is dat van belang voor eventuele allergieën die je ontwikkelt.

8 april 2016 door Sarah Stilling Skrivergaard

Snotteren, niezen, rode ogen, ademhalingsmoeilijkheden, jeuk en een verstopte neus.

Allergieën zijn helemaal niet leuk.

Nu blijkt dat deze irritante verschijnselen te maken hebben met de dag waarop je geboren bent.

Allergie ontdekt bij herfstkinderen

Een nieuwe studie van de University of Southampton toont aan dat mensen die in de herfst geboren zijn, een groter risico op eczeem hebben dan lentekinderen.

En wie in de herfst en winter geboren is, heeft een groter risico op het ontwikkelen van astma.

De wetenschappers voerden epigenetische scans uit op het DNA van 367 mensen van het Britse Isle of Wight. Allen waren geboren in 1989 of 1990.

Epigenetica betreft veranderingen buiten de DNA-sequentie zelf. Deze externe veranderingen in het DNA zetten genen 'aan' of 'uit'. Ze wijzigen de DNA-sequentie niet, slechts de manier waarop cellen genen aflezen.

De wetenschappers onderzochten hoe vatbaar elke proefpersoon was voor het ontwikkelen van allergieën, en of ze last van hooikoorts, astma of eczeem hadden toen ze 1, 4, 10 en 18 jaar waren.

Op basis van het DNA-onderzoek stelden ze vast dat er een verband bestond tussen bepaalde epigenetische kenmerken en het jaargetijde van de geboorte.

Verjaardag zegt niet alleen iets over allergie

Je verjaardag is niet alleen van belang voor allergieën, maar ook voor andere ziekten.

Vorig jaar liet een onderzoek van de Columbia University in New York zien dat mensen die in maart geboren zijn een groter risico hebben op hart- en vaatziekten.

Maartkinderen zijn dan wel weer beter beschermd tegen ziekten van de luchtwegen, waar oktoberkinderen juist voor moeten oppassen.