Deadly virus

Onderzoekers maken dodelijk virus

In 2011 maakten wetenschappers met opzet een extreem gevaarlijke variant van het vogelgriepvirus, zodat we het kunnen leren kennen. Mag dat zomaar? Doe mee met de discussie en geef je mening.

In 2011 maakten een Nederlandse en Amerikaanse onderzoeker bewust een extreem gevaarlijke variant van het vogelgriepvirus H5N1.

Vier gevaarlijke mutaties

Het natuurlijke virus is dodelijk voor mensen en vogels, maar mensen kunnen alleen besmet raken door contact met zieke vogels. Daardoor kan H5N1 geen epidemie veroorzaken en zijn er in tien jaar maar 400 mensen wereldwijd aan gestorven.

Maar met vier mutaties wisten Ron Fouchier van medisch centrum Erasmus MC in Rotterdam en Yoshihiro Kawaoka van de University of Wisconsin in de VS het virus te herprogrammeren, zodat het als iemand niest al van mens op mens kan overgaan.

Dodelijk virus moet de mens beschermen

Al is het nieuwe virus een tikkende tijdbom voor de hele mensheid, Ron Fouchier en Yoshihiro Kawaoka hebben het ontwikkeld om ons te beschermen.

Ze vrezen dat de vier noodlottige mutaties vanzelf in de natuur gaan ontstaan, en dan kan de mens het slachtoffer worden van een verpletterende verrassingsaanval.

Dankzij hun onderzoek kunnen we de vijand op voorhand leren kennen, zodat we de tijd hebben om uit te zoeken welk wapen we eropaf kunnen sturen.

Vrees voor terrorisme

Andere wetenschappers zijn het hier helemaal niet mee eens en eisen dat de vier mutaties geheim gehouden worden en dat de onderzoekers hun resultaten niet bekendmaken. Als het recept van het dodelijke virus vrij toegankelijk zou zijn, lopen we het risico dat terroristen bewapend met ampullen met het dodelijke virus de ziekte wereldwijd kunnen verspreiden.

In eerste instantie wilden de twee toonaangevende wetenschappelijke tijdschriften Nature en Science de onderzoeksresultaten niet publiceren, maar na een halfjaar bedenktijd werden alle gegevens in 2012 toch bekendgemaakt.

Wat vind jij?

Is het wel best dat onderzoekers experimenteren met dodelijke virussen? En mogen ze hun wetenschappelijke resultaten zomaar publiceren?

Geef je mening en debatteer mee op onze Facebook-pagina.

Geef je mening

Geef je mening en doe mee met het debat op onze Facebook-pagina.