mannengriep

Oestrogeen beschermt vrouwen tegen griep

Uit nieuw onderzoek blijkt dat de griep mannen harder treft dan vrouwen.

20 januari 2016 door Karine Kirkebæk

Het lijkt erop dat een team Amerikaanse onderzoekers een einde heeft gemaakt aan het beeld dat mannen aanstellers zijn als het om griep gaat.

Onderzoekers van de Johns Hopkins University in de VS ontdekten namelijk dat het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen bescherming biedt tegen het influenza A-virus. De resultaten zijn recent gepubliceerd in het American Journal of Physiology.

Uit eerdere onderzoeken bleek al dat oestrogeen een beschermende invloed heeft bij virussen als hiv, hepatitis C en ebola.

Griep wordt tegengewerkt bij vrouwen

Een virus maakt je ziek door een cel te infecteren en zichzelf te kopiëren binnen in deze 'gastheercel'.

In hun experiment haalden de onderzoekers cellen uit de neus van 10 mannen en 42 vrouwen. Het ging om het type cel dat het vaakst met het griepvirus wordt besmet.

In een petrischaal stelden de onderzoekers de cellen bloot aan het oestrogeen oestradiol en het medicijn SERM (Selective Estrogen Receptor Modulator of selectieve oestrogeenreceptormodulatoren), dat een vergelijkbare werking heeft als oestrogeen.

Daarna voegden ze het influenza A-virus toe. Het bleek dat het oestrogeen en de SERM de vermenigvuldiging van het virus tegenwerkten bij de cellen van vrouwen – maar niet bij die van mannen.

Geen hulp te verwachten bij griep

De vrouwelijke cellen werden 72 tot 24 uur voordat ze werden blootgesteld aan het griepvirus behandeld met oestrogeen of SERM. De behandeling maakte ze veel weerbaarder tegenover het virus, waardoor ze veel minder van het influenzavirus bevatten dan de mannelijke cellen.

Zelfs mannelijke cellen waaraan oestrogeen was toegevoegd, waren niet weerbaarder geworden tegenover de griep. De oorzaak daarvan is dat vrouwelijke cellen veel sterker door oestrogeen worden beïnvloed dan mannelijke. En dat komt weer doordat vrouwen zelf veel oestrogeen produceren en dat hun cellen zijn gecodeerd om erop te reageren.

Dat wijst erop dat het oestrogeen van vrouwen hen beschermt tegen de griep. En dat effect kunnen mannen niet evenaren – zelfs niet met medicijnen.