Mosquito 12/2014

Mug met dodelijk gen moet knokkelkoorts uitroeien

In Brazilië worden wekelijks een half miljoen gemuteerde muggen met een missie losgelaten: ze moeten paren met wilde muggen en zo hun kroost vernietigen. Het doel is de door muggen overgedragen knokkelkoorts of dengue uit te roeien.

8 oktober 2014 door Malene Breusch Hansen

Dengue doodt jaarlijks 25.000 mensen

Elk jaar worden 100 miljoen mensen besmet met dengue, en voor 25.000 van hen is de ziekte fataal.

Dengue of knokkelkoorts wordt overgedragen door de mug Aedes aegypti. In tegenstelling tot de malariamug, die ’s nachts steekt, is de denguemug overdag actief, waardoor mensen zich moeilijker kunnen beschermen tegen de infectueuze muggenbeten.

Muggen bestrijden met ... muggen

Het Britse Oxitec zoekt het daarom niet in de traditionele klamboes en insecticiden, maar het bedrijf wil de denguemuggen bestrijden met muggen.

De Britse onderzoekers hebben een mug een genetische fout gegeven. Als de gemuteerde mannetjesmug wordt losgelaten en paart met een wild vrouwtje in de natuur, geeft hij de fout door aan zijn larven, die daardoor niet volgroeid zullen raken, maar in het larvenstadium sterven.

Door de ontwikkeling van de muggen in de kiem te smoren voorkomen de onderzoekers ook dat de bevolking met het denguevirus wordt besmet.

82% van de muggen stierf in proeven

De methode is getest tijdens experimenten in de natuur. De gemuteerde mug werd voor het eerst in 2010 losgelaten op de Kaaimaneilanden, waar 82 procent van de muggen in het proefgebied doodging. Bekijk de video hieronder van de eerste keer dat de muggen werden losgelaten.

Sindsdien zijn de muggen ook op drie plaatsen in Brazilië uitgezet, waar tussen de 79 en 96 procent van het muggenbestand in de gebieden werd uitgeroeid. Eén proef is nog aan de gang, en er zitten al nieuwe experimenten in de pijplijn.

De volgende tegenstander: malaria

Als de methode aanslaat hoopt Oxitec deze ook te kunnen inzetten tegen een andere door muggen overgebrachte ziekte: malaria, die elk jaar circa een miljoen doden op zijn geweten heeft.

Lees in Wetenschap in Beeld 12/2014 meer over de genetisch gemuteerde muggen en de muggenfabriek in Brazilië die ze aan de lopende band produceert. Dan kom je ook te weten hoe de wetenschappers de muggen met het dodelijke gen opkweken en krijg je een kijkje achter de schermen van de geslaagde proeven.