chip en dip

Chips twee keer dippen kan dodelijk zijn

Je loopt het risico op longpest als je een schaaltje dipsaus met een dubbeldipper deelt.

7 januari 2016 door Karine Kirkebæk

Je hebt een chip gepakt, door de dipsaus gehaald en half opgegeten. Ben je iemand die dan nog een keer dipt, of juist niet?

George Costanza uit Seinfeld belandt in een verhitte discussie na een dubbele dip.

Want is het wel verantwoord om twee keer te dippen? Wetenschappers van de Clemson University in South Carolina in de VS geven daar in het medium The Conversation nu een eenduidig antwoord op.

Welke bacteriën kun je zoal oplopen?

Uit het Amerikaanse onderzoek blijkt dat je moet oppassen voor dubbeldippers, want als je het schaaltje met zo iemand deelt, kunnen er bacteriën in zitten die ook door middel van hoesten en niezen worden overgedragen:

• Longpest

• Tuberculose

• Griep

• Veteranenziekte

• SARS

Het is niet verrassend dat het onderzoek uit de VS komt, want de Amerikanen hebben zelfs een woord voor het verschijnsel: double-dipping.

De wetenschappers wilden erachter komen of bacteriën uit de mond van de chip naar de dipsaus kunnen overspringen, waar ze rustig op de volgende dipper wachten.

Bacteriën kleven aan koekje met speeksel

Eerst vergeleken de onderzoekers van Clemson University het aantal bacteriën op een afgebeten koekje en een intact koekje zonder speekselsporen.

Beide koekjes werden in het water gelegd, en het water met het koekje dat afgebeten was, bevatte 1000 bacteriën per milliliter meer dan dat met het hele koekje.

Vervolgens werd het aantal bacteriën in een bakje dipsaus gemeten voor en na het dippen met een vers en een afgebeten koekje, dus een enkele en een dubbele dip.

1000 bacteriën per ml dip

Na een enkele dip werden er geen extra bacteriën in de dipsaus aangetroffen.

Maar na een dubbele dip vonden de onderzoekers vijf keer zo veel bacteriën – 1000 per milliliter dipsaus. De bij het experiment gebruikte dipsaus was een salsa.

Twee uur na de dip was het aantal bacteriën gedaald tot 150 tot 200 per milliliter. Dat komt doordat de salsa een pH-waarde van 4 had, en in een zure omgeving overleven de meeste bacteriën niet zo lang.