Man met zuurstofmasker

Binnenkort is dit misschien verleden tijd, als er betere medicijnen tegen taaislijmziekte komen.

© Shutterstock

Wetenschapper test medicijn tegen taaislijmziekte op zelfgemaakt mensenvlees

Medicijnen die op muizen zijn getest, werken niet altijd bij mensen. Dr. Jeffrey Beekman test medicijnen tegen taaislijmziekte daarom op mensenvlees – uit het lab.

20 oktober 2017

Taaislijmziekte of cystische fibrose (CF) is een erfelijke ziekte waarbij het slijm in het lichaam ongewoon taai is.

Patiënten zijn soms wel een halve dag bezig om hun ochtendslijm op te hoesten en hebben het vaak zeer benauwd.

Normaal zorgen chloride-ionen in de cellen ervoor dat al het slijm in het lichaam dun blijft.

Deze chloride-ionen kunnen door de celmembraan dringen dankzij een bepaald eiwit, maar bij mensen met taaislijmziekte werkt dit eiwit niet goed vanwege een genetische fout.

Geen muizen maar mensen

Daar zijn medicijnen voor, die uiteraard uitgebreid zijn getest – maar op proefmuizen, niet op mensen. Wetenschappers gebruiken muizen omdat die genetisch sterk op mensen lijken, maar hetzelfde zijn we natuurlijk niet.

Bioloog Jeffrey Beekman test voor verschillende farmaceutische bedrijven medicijnen tegen taaislijmziekte.

Toen hij erachter kwam dat sommige medicijnen die op muizen getest zijn, niet bij mensen werken, begon hij ze te testen op ‘minidarmen’ van mensenvlees.

In een interview met UMC Utrecht zegt Beekman: ‘We nemen van patiënten één keer een darmbiopt af. Ze hoeven daarna niet meer naar het ziekenhuis te komen voor het onderzoek.’

Een patiëntendarm uit de diepvries

‘We pakken telkens een darm van ze uit de diepvries,’ vervolgt de Utrechtse bioloog. ‘En we kunnen aan de hand van de reactie in het darmweefsel voorspellen of een medicijn voor deze patiënt effectief is of niet. Als het middel werkt, zwelt het darmpje binnen een uur door binnenstromend vocht.’

De microdarmen die Beekman gebruikt, zijn ontwikkeld door onderzoekers van het Utrechtse Hubrecht Instituut.

Minidarmpje gekweekt uit cellen.