sæd af hud

Onvruchtbare man kan gezond sperma kweken uit eigen cellen

Een nieuwe techniek stelt onvruchtbare mannetjesmuizen met slecht zaad ertoe in staat toch biologische jongen krijgen. Onderzoekers kunnen nu op basis van de cellen van de vader gezond en vruchtbaar sperma kweken in het laboratorium.

3 maart 2016 door Karine Kirkebæk

Baanbrekend onderzoek geeft de vruchtbaarheidsbehandeling een geheel nieuwe impuls: in de toekomst kunnen mannen die zelf geen goed werkend zaad produceren gezond sperma kweken op basis van bijvoorbeeld hun huidcellen.

Onvruchtbaarheid bij mannen kan meerdere oorzaken hebben: onvoldoende hormonen om sperma te vormen, weinig of geen zaadproductie in de testikels of een gebrekkige aanvoer van spermacellen vanuit de testikels.

Gezonder sperma dan dat van de muis

Om mannen die weinig of geen werkende zaadcellen aanmaken te helpen, heeft een Chinees onderzoeksteam bij proeven met muizen in het laboratorium levensvatbaar sperma gemaakt dat veel gezonder is dan dat van de muis zelf. Vervolgens werd het nieuwe sperma samengebracht met een eitje van een vrouwtjesmuis. Dat is onlangs gepubliceerd in het tijdschrift Cell Stem Cell.

Niet alleen slaagde de bevruchting in de petrischaal. De geïnsemineerde vrouwtjesmuis kreeg bovendien gezonde jongen, die zelf op natuurlijke wijze ook weer jongen konden krijgen.

Sperma uit het laboratorium

Het is moeilijk om kunstmatige spermacellen te maken, omdat geslachtscellen zoals zaadcellen worden gevormd door middel van reductiedeling of meiose. Dit is een complex proces, dat bij de mens het aantal chromosomen halveert van 46 tot 23.

De Chinese onderzoekers zijn erin geslaagd de productie van zaad na te bootsen door stamcellen van een muizenfoetus op te kweken met cellen uit een testikel van een muis.

Op die manier hebben ze onrijpe zaadcellen of spermatiden gemaakt, die rechtstreeks in een eicel werden geïnjecteerd. Daarna werd het bevruchte eitje in de baarmoeder van een vrouwtjesmuis geplaatst, die vervolgens gezonde jongen baarde.

Sperma moet kinderlozen helpen

Volgens deskundigen kan met deze techniek in de toekomst sperma worden gemaakt op basis van huidcellen van de man.

'De technieken voor kunstmatige bevruchting die momenteel beschikbaar zijn, werken voor veel stellen niet, maar we hopen dat ons onderzoek het slagingspercentage bij mannelijke onvruchtbaarheid aanzienlijk kan verhogen,' zegt hoofdonderzoeker Jiahao Sha van de Nanjing Medical University tegen The Independent.