Foster TOP

Onderzoekers kweken menselijk embryo twee weken in petrischaal

De wetenschap heeft voor het eerst een menselijk embryo doen geloven dat het zich in de baarmoeder bevond. Het experiment moest om ethische en juridische redenen worden gestaakt, maar het gaf inzicht in de ontwikkeling van de mens.

7 december 2016 door Jonas Grosen Meldal

Tot nu toe was de baarmoeder van de vrouw de enige plek die een embryo onderdak kon bieden, terwijl het zich ontwikkelt.

Maar nu is het een groep internationale onderzoekers van de University of Cambridge gelukt om de baarmoeder zo goed na te maken dat ze een embryo voor de gek konden houden.

Kalfsfoetus hielp menselijk embryo

Ongeveer een week na de bevruchting hecht het embryo zich aan de baarmoederwand, als alles natuurlijk verloopt.

Tot op dat moment is het menselijk embryo 'slechts' een klompje cellen. Pas als het in de baarmoeder vastzit, gaan de cellen zich differentiëren en het foetus vormen.

Tot nu toe wisten onderzoekers niet hoe dit proces verliep. Dit komt doordat embryo's op het moment dat ze zich in de natuur aan de baarmoeder gaan hechten in een laboratorium al zijn afgestorven.

Maar met een speciale combinatie van onder meer signaalstoffen en een serum dat uit een kalfsfoetus werd gewonnen, is het nu een groep onderzoekers gelukt om embryo's zich aan een petrischaal te laten hechten en daar hun ontwikkeling te beginnen.

Wetgeving stopt het experiment

De embryo's hadden zich misschien nog verder kunnen ontwikkelen, maar het experiment werd gestaakt om ethische redenen en door een Britse wet uit 1979.

In veel landen is het niet toegestaan om een menselijk embryo meer dan twee weken in een petrischaal in leven te houden.

Deze grens is aangegegeven omdat de zogeheten primitieve streep zich na 14 dagen begint te ontwikkelen. Dit betekent dat het embryo is begonnen met het vormen van de eerste organen.

Baarmoeder is sleutel tot kunstmatig leven

De volgende voor de hand liggende stap voor onderzoekers - als de wetgeving en de ethiek dit toe zouden staan - is om de signaalstroom van de baarmoeder naar het embryo te ontrafelen.

De ontwikkeling van een menselijk embryo is afhankelijk van een unieke signaalfrequentie van de baarmoeder. Als onderzoekers deze in een kunstmatige omgeving konden nabootsen, zouden ze theoretisch gezien in staat zijn in een laboratorium embryo's van bevruchting tot geboorte te kweken.