mossellijm TOP

Mossellijm lapt wonden pijlsnel op

De supersterke bindingen van een eiwit van de mossel hebben de wetenschap geïnspireerd tot een biologische wondlijm, die bloedingen in een minuutje stelpt zonder littekens achter te laten.

29 april 2016

Als je wel eens geprobeerd hebt om een mossel los te wrikken, weet je hoe vast het weekdier aan stenen kan zitten.

Via zijn voet, waarop hij rondkruipt, scheidt de mossel een eiwit uit dat als een stevige, watervaste lijm fungeert.

Zuid-Koreaanse onderzoekers lieten zich erdoor inspireren tot een chirurgische lijm die een alternatief kan worden voor naald en draad, krammen en wondlijm van synthetisch materiaal.

Mossellijm laat geen littekens achter

De lijm, LAMBA (light-activated, mussel protein-based bioadhesive) genoemd, kan in nog geen 60 seconden wonden dichten en bloedingen stelpen zonder zichtbare littekens achter te laten.

Zoals de naam al aangeeft, brengt licht een fotochemische reactie in de lijm teweeg, die de bindingen van de eiwitten en dus de kracht en het hechtingsvermogen van de lijm verhoogt.

Wondlijm dicht een wond zonder hechtingen of krammen. Met de nieuwe mossellijm kunnen artsen ook inwendige organen oplappen.

De lijm hardt uit dankzij het aminozuur tyrosine, dat tijdens de belichting sterkere verbindingen – dityrosinen – tussen de eiwitten smeedt.

De stof zit ook in de vleugels van de libel, waar de onderzoekers eveneens goed naar hebben gekeken tijdens het ontwikkelen van de lijm.

Naast wonden op de huid kan de mossellijm bijvoorbeeld verwondingen aan inwendige organen oplappen, waar het bezwaarlijk kan zijn om naald en draad of synthetische lijm te gebruiken.

Natuur is voortdurende inspiratiebron

De mossel is niet de enige natuurlijke inspiratiebron voor nieuwe uitvindingen. Lees onder andere over kogelvrije vesten gebaseerd op de zeespons en geruisloze windmolens met uilenvleugels.