heart

Hoe werkt een kunsthart precies?

Werkt een kunsthart net als een natuurlijk hart? En hoe lang gaat het eigenlijk mee?

9 mei 2014

Het natuurlijke hart

Een natuurlijk hart slaat zo’n 70 keer per minuut, en bij elke slag wordt er circa acht centiliter bloed de bloedbaan in geperst. De rechter hartkamer pompt bloed naar de longen, waar het voorzien wordt van zuurstof, en de linkerkamer zorgt ervoor dat het lichaamsweefsel vers bloed krijgt.

Frans bedrijf ontwikkelt kusthart

Het Franse bedrijf Carmat ontwikkelde een kunsthart dat op het natuurlijke lijkt. Het is goedgekeurd om op mensen te worden getest, o.a. in België.

Carmats kunsthart weegt 900 gram en bestaat uit twee door een biomembraan gescheiden kamers. Membraan en hartkleppen zijn bedekt met cellen van koeien.

De Franse onderzoekers hopen dat het biologische materiaal voorkomt dat het bloed stolt, want dat gebeurt vaak bij een kunsthart. De energie komt van twee lithiumionbatterijen, die de gebruiker aan een riem draagt. Het kunsthart gaat zeker 230 miljoen hartslagen mee, wat neerkomt op een jaar of vijf.

Kunsthart kan veel mensenlevens redden

Als het hart in productie wordt genomen, kan het veel mensen redden. Wereldwijd lijden zeker 100.000 mensen aan cardiomyopathie, waarbij hartfalen optreedt.

Nu zijn patiënten alleen te redden met een donorhart, maar van donorharten zijn er slechts rond de 4000 per jaar.

Bij eerdere proeven met kunstharten konden patiënten hooguit nog een maand leven. REUTERS/SCANPIX

Stamcellen maken toekomstig hart

Kunstharten hoeven niet per se mechanisch te zijn. Onderzoekers kweekten in 2013 stamcellen die tot hartcellen uitgroeiden. Na 20 dagen begonnen de cellen zich samen te trekken, net als een echt hart. Het weefsel was echter zwak, en de cellen zaten losjes tegen elkaar.

De wetenschappers hopen dat kunstweefsel ooit kapotte delen van het hart – en zelfs hele harten – kan vervangen.