tape terahertz scanner

Gewoon plakband kan een röntgenfoto van een vinger maken

Met een rolletje plakband kun je niet alleen cadeautjes inpakken. De tape zendt licht, röntgenstraling en de veelbelovende terahertzstraling uit. Kijk op het filmpje hoe onderzoekers een röntgenfoto maken van een vinger met behulp van plakband.

4 december 2013

Meer over terahertzstraling

Lees het artikel over terahertzstraling - elektromagnetische golven die door kleding kunnen 'kijken' en verborgen wapens of springstof aan het licht brengen.

Als je een account hebt op onze website, kun je het artikel gratis lezen.

Röntgenfoto's met plakband

Gewoon plakband kun je voor nog veel meer gebruiken dan het inpakken van cadeaus of het ophangen van posters. Onderzoekers van de University of California ontdekten in 2008 dat gewone tape röntgenstraling uitzendt die krachtig genoeg is om een vinger mee op de foto te zetten. Het filmpje laat zien hoe het werkt:

Plakband zendt ook terahertzstraling uit

Naast röntgenstraling zendt plakband ook zichtbaar licht uit als je het van het rolletje trekt. Probeer het maar in een donkere kamer.

Vanwege de vele soorten straling wilden de natuurkundigen Joseph Horvat en Roger Lewis van de University of Wollongong in New South Wales, Australië, onderzoeken of plakband ook de veelbelovende terahertzstralen uitzendt, en al bij de eerste proef kregen ze een helder signaal.

Als plakband wordt losgetrokken, wordt de kleefzijde positief geladen, en het plakband op de rol daaronder negatief. Het verschil in lading neemt toe tot de elektronen van het positieve naar het negatieve oppervlak springen. Hier worden ze geremd en zenden ze terahertzstraling uit.

T-rays hebben de toekomst

Terahertzstralen zijn elektromagnetische golven die door bijvoorbeeld kleding heen kunnen 'zien' of je een wapen of springstof onder je jas verbergt. Dat komt doordat alle stoffen de T-rays verschillend weerkaatsen en daardoor een unieke signatuur hebben.

Onderzoekers ontwikkelen momenteel een draagbare scanner voor onder meer de politie en beveiligingsdiensten, en ze hopen dat ze de simpele manier waarop plakband T-straling vormt, op een dag praktisch kunnen toepassen.