cariës

Pil moet einde maken aan cariës

Mogelijk zijn gaatjes in je tanden binnenkort voorgoed verleden tijd. Onderzoekers willen het pijnlijke tandbederf tegengaan met een pil.

21 maart 2016 door Babak Arvanaghi

Vindt de tandarts bij jou ook elke keer een gaatje? Nu is er hoop.

Tandheelkundig onderzoekers weten al langer hoe cariës, gaatjes in het gebit, ontstaat. En nu is er eindelijk een preventieve behandeling ontwikkeld.

Cariës ontstaat doorgaans als het milieu in de mond te zuur wordt. Dat komt doordat de mond te veel van het aminozuur arginine bevat en te veel ureum, dat wordt gevormd bij de afbraak van eiwitten.

Bacterie gaat cariës tegen

Bij mensen die weinig last hebben van cariës, wordt de pH-waarde van de mond goed geneutraliseerd. Mensen met veel gaatjes in de tanden kunnen het zuur, dat wordt gemaakt door bacteriën op het gebit, minder goed afbreken.

Maar nu hebben onderzoekers van de University of Florida een nog niet eerder bekend type streptokokken gevonden, en deze bacterie blijkt de zuurvormende bacteriën in de mond te kunnen tegenwerken. Het streptokoktype heeft de naam A12 gekregen.

Pillenkuur tegen cariës

Het onderzoeksteam heeft het genoom van de bacterie in kaart gebracht in de hoop dat de streptokokken in de toekomst kunnen worden gebruikt om de mondhygiëne te verbeteren. Het deel dat cariës tegengaat, moet worden geïsoleerd om te voorkomen dat er bijwerkingen kunnen optreden.

Op termijn wil het team een pil maken die gaatjes in het gebit kan voorkomen. Idealiter slik je dan als kind één pil, waardoor je mond de rest van je leven beschermd is.