Acne

Amerikaanse onderzoekers hebben een antistof ontdekt die de huidaandoening acne kan genezen.

© Shutterstock

Nieuw vaccin moet acne genezen

Een prikje met een naald en de pokdalige huid is verleden tijd. Amerikaanse onderzoekers hebben een vaccin tegen acne ontwikkeld, dat veelbelovende resultaten laat zien.

21 april 2017 door Babak Arvanaghi

De volgende generatie die in de puberteit komt, kan de woelige jaren mogelijk met meer zelfvertrouwen tegemoet zien dan eerdere generaties.

Amerikaanse onderzoekers hebben een vaccin ontwikkeld dat ervoor zorgt dat pubers in de toekomst niet meer hoeven te worstelen met puistjes.

Het veelbelovende vaccin bevindt zich in het laatste stadium en zal nu worden getest op mensen. Als alles volgens plan verloopt, komt het wapen tegen acne al binnen een paar jaar op de markt.

Antistof gaat ontsteking tegen

Naar schatting lijdt 80 procent van de West-Europeanen tussen de 11 en de 30 jaar aan acne, en het aantal volwassenen met deze huidaandoening neemt toe.

Een van de oorzaken van de puistjes is de bacterie P. acnes, die onder andere het vet in de huid afbreekt. Daarbij wordt een giftig eiwit gevormd, dat in grote hoeveelheden leidt tot een ontsteking in de huid – een pukkel.

De onderzoekers van de University of California hebben een antistof ontdekt die de bacteriën laat leven, maar de ontsteking tegengaat. En deze antistof moet de huidaandoening genezen.

Tests zijn veelbelovend

Tot dusver is het vaccin getest op biopten van de huid van mensen met acne. De eerste resultaten zijn veelbelovend, en als laatste stap zal het vaccin nu worden getest op mensen.

De proeven op mensen zullen een paar jaar duren. De resultaten bepalen wanneer een eventueel vaccin op de markt kan komen.