alzheimer

Kankermedicijn remt alzheimer voor het zich openbaart

Een middel tegen kanker lijkt alzheimer een halt te kunnen toeroepen in de eerste stadia van de ziekte. Het medicijn heeft demente wormen gered van een wisse dood.

19 februari 2016 door Karine Kirkebæk

Wetenschappers van de University of Cambridge hebben een kankermedicijn ingezet in de strijd tegen een andere ernstige ziekte: alzheimer. Alzheimer breekt de hersenen langzaam af, waardoor dementie ontstaat. De veelbelovende resultaten zijn gepubliceerd in het tijdschrift Science Advances.

Het inzetten van een kankermedicijn tegen alzheimer bleek een gouden greep, want het kan alzheimer al in de eerste ontwikkelingsstadia een halt toeroepen.

Proeven op wormen met alzheimer

De onderzoekers hebben tot nu toe alleen proeven gedaan met genetisch gemanipuleerde wormen die ontworpen zijn om alzheimer te ontwikkelen.

De wormen kregen het kankermedicijn bexarotene in verschillende ontwikkelingsstadia van alzheimer.

De timing van de behandeling met het kankermedicijn blijkt allesbepalend. Het werkt niet als er al symptomen van alzheimer zijn, maar als de behandeling wordt gestart voordat de ziekte zich openbaart, worden er goede resultaten geboekt.

Alzheimer doodt hersencellen

Het is nog steeds niet helemaal duidelijk hoe alzheimer precies werkt, maar volgens geneeskundigen beschadigt de ziekte het brein vanwege een aantal gebeurtenissen in het lichaam.

• Natuurlijke eiwitten vouwen zich ineen tot grote klonten.

• Die eiwitklonten zijn giftig en worden amyloïde plaques genoemd. Deze doden waarschijnlijk de hersencellen.

Microscoopbeeld van een brein met alzheimer. Foto: Wikipedia

Kankermedicijn stopt vorming van dodelijke eiwitklonten.

Alzheimer kan voorkomen worden

De wetenschappers hopen dat alzheimer in de toekomst preventief bestreden kan worden – niet alleen bij de 5% van de bevolking die genetische aanleg heeft voor de ziekte.

Maar eerst moet de behandeling getest worden op grotere dieren en als laatste op mensen.