Grasshopper with pink eyes

Zoölogen vinden 200 junglesoorten

Expedities kammen twee bosgebieden uit in de afgelegen bergstreken van Papoea-Nieuw-Guinea

Een team zoölogen vond samen met andere wetenschappers niet minder dan 200 nieuwe soorten dieren en planten op verschillende expedities in nog niet onderzochte regenwoudgebieden in Papoea-Nieuw-Guinea in de Stille Oceaan.

yellow spotted frog

De twee natuurgebieden, Muller Range en Nakanai Mountains, zijn zo bijzonder dat ze op de werelderfgoedlijst van Unesco kunnen komen. Onder de spectaculairste vondsten van de expeditie-deelnemers was een klein bergmuisje; het was niet alleen een nieuwe soort, maar het dier is ook zo speciaal dat hij z’n eigen geslacht krijgt.

De muis heeft een staart met een zeer lange, witte punt. Zijn voortanden staan wat naar voren, wat erop duidt dat hij op de grond leeft, waar hij holen en gangen graaft.

Mouse with white tail

De onderzoekers vonden bovendien 24 nieuwe kikkersoorten, waaronder een van het geslacht Platymantis, die eieren op het land legt en geen kikkervisstadium kent. De rest van de nieuwe diersoorten bestond uit spinnen en insecten, waaronder een sprinkhaan met opvallende roze ogen. De milieuorganisatie Conservation International, die de expedities organiseerde, hoopt dat de natuurgebieden na de ontdekking van de vele soorten beschermd worden en op de werelderfgoedlijst komen.