Wie broedt de jongen van zeepaardjes uit?

1 september 2009

De voortplantingsstrategie van zeepaarden is bijzonder, vergeleken met die van vissen en van gewervelde dieren in het algemeen. Vissen kennen echter de meeste manieren om zich voort te planten. Zo zijn veel vissen flexibel als het om het geslacht gaat en kunnen vrouwtjes zich in bepaalde situaties tot mannetjes transformeren. Veel vissoorten planten zich voort doordat het vrouwtje miljoenen eitjes afzet die het mannetje met zijn zaad bevrucht en die vervolgens aan hun lot worden overgelaten. De meeste eitjes dienen als voedsel voor andere dieren, maar doordat het er zo veel zijn, zitten er altijd wel een paar tussen die het overleven, zeker bij kabeljauw en zalm. Andere vissoorten zetten minder eitjes af voor de voortplanting, maar verzorgen die eitjes wel, en beschermen ze tot ze uitkomen. Het is hoofdzakelijk het mannetje die de taak heeft om voor zijn kroost te zorgen. Hij moet de kleintjes tegen roofdieren beschermen en ze voorzien van zuurstof uit het water. Ook verwijdert hij vuil uit het nest. Hoe omvangrijker de kraamzorg is, des te meer jongen de eerste gevaarlijke tijd zullen overleven. Daarom komt deze voortplantingsstrategie voornamelijk voor in gebieden met veel roofdieren. Een vrouwtje kiest zelf vaak het mannetje uit om haar eitjes te bevruchten, en bij veel soorten leidt dat ertoe dat de mannetjes onderling strijden om de nestplaats die het meest bij het vrouwtje in de smaak valt. Zeepaardjes gaan nog een stapje verder in hun broedzorg. Het nest is een deel van het mannetje zelf geworden, omdat hij net als een kangoeroe een buidel draagt. Het vrouwtje legt hierin haar eitjes na een vrij ingewikkelde paringsdans met het mannetje. Daarbij stopt ze een verlengde eileider in zijn buidel, waarna de eitjes door het zaad van het mannetje bevrucht worden en in een baarmoederachtige omgeving worden bewaard. Na de broedperiode krijgt het mannetje de jongen, die dan al net kleine volwassen zeepaardjes lijken.