Wat doen krabbetjes in mosselen?

Als je mosselschelpen van het strand raapt, zie je dat de mossel soms gezelschap heeft van een krabbetje. Wat heeft dat krabbetje daar eigenlijk te zoeken?

In mosselschelpen vind je wel eens kleine erwtenkrabbetjes. De naam zegt het al: ze zijn zo klein als erwtjes. Het mannetje is, over het rugschild gemeten, maar 8 mm en het vrouwtje niet meer dan 14 mm. Verder heeft het mannetje een harde schelp en scharen, en het vrouwtje vaak een zacht schild. Dat verschil komt waarschijnlijk doordat het mannetje uit zijn schelp kruipt om in de schelp van het vrouwtje te gaan paren. De erwtenkrabbetjes hebben zich aangepast aan het leven in de mosselschelp. Je vindt ze van de kusten van West-Afrika tot aan die van Scandinavië. De krabbetjes leven van plantaardig plankton, dat door de kieuwen van de mosselen is gefiltreerd. Vroeger dachten zoölogen wel dat deze samenlevingsvorm onschadelijk was. Nu hebben ze ontdekt dat de krabbetjes het verfijnde kieuwsysteem van de mosselen beschadigen en dat ze voedsel wegpikken dat eigenlijk voor de mosselen bestemd is. Daarom wordt het erwtenkrabbetje nu als parasiet van de mossel beschouwd.