Bultrug topfoto

Bultruggen verdedigen andere dieren tegen orka's

Onderzoekers zijn diep verwonderd over hun waarnemingen van bultruggen die kleinere zeedieren beschermen tegen gulzige orka's.

2 augustus 2016 door Nanna Vium

Met een gevechtsgewicht van zo'n 30 ton en een lichaam zo lang als een flinke bus heeft de bultrugwalvis niet veel te vrezen van roofdieren die wel een lapje vlees lusten.

Maar in plaats van achterover te leunen en te genieten van zijn onaantastbare positie boven in de voedselketen, gebruikt de bultrug zijn enorme omvang om andere zeedieren te beschermen tegen een van de meest beruchte killers van de zee: de orka.

Dat is gebleken uit een aantal observaties, die zojuist zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Marine Mammal Science.

Bultrug met een zeehond op zijn buik

In totaal hebben onderzoekers 115 keer een bultrug geobserveerd die de listige plannen van hongerige orka's dwarsboomt – en in 89 procent van de gevallen was het om andere soorten te beschermen.

Zo zag de marien ecoloog Robert Pitman in 2009 hoe een bultrug een zogeheten Weddellzeehond te hulp schoot toen een groep orka's hem van een ijsschots wipte.

Het was schitterend om te zien hoe de gigantische walvis zich op zijn rug keerde, de bedreigde zeehond op zijn buik nam en hem op een andere ijsschots in veiligheid bracht.

In deze video zie je hoe twee bultruggen een grijze walvis en haar jong proberen te redden van een orka-aanval.

Onderzoekers staan versteld

Ook zeeleeuwen en maanvissen staan op de reddingslijst van de bultrug.

De onderzoekers staan versteld van dit onbaatzuchtige gedrag. Ze vermoeden dat het om een automatische reactie gaat, want de bultrug is altijd op zijn hoede voor orka's in verband met zijn eigen kalveren, en daarom mengt hij zich misschien steevast in de strijd.

Maar waarom ze doorgaan met hun acties als de beoogde prooi geen soortgenoot is, is een raadsel.