microplastic in maag van vissenlarve uit de Oostzee

Microplastic verzwakt babyvisjes

Voor het eerst is aangetoond dat vissenlarven kleiner, luier en dommer worden van het eten van microplastic. De babyvisjes blijken de voorkeur te geven aan het plastic-junkfood en halen hun neus op voor hun natuurlijke voedsel.

10 juni 2016 door Mikkel Skovbo

Een volle vuilniswagen per minuut.

Zo veel plastic komt er in zee terecht – 8 miljoen ton per jaar – en nu blijkt uit een Zweeds onderzoek dat vissenlarven er dol op zijn, en er bovendien schade van ondervinden.

Baarslarven die blootgesteld waren aan microplastic, waren kleiner, vertoonden minder lichamelijke activiteit en konden roofdieren minder goed ontwijken dan andere vissenlarven.

'Als andere vissensoorten op dezelfde manier worden beïnvloed door microplastic, kan het effect op de ecosystemen van de zee markant zijn,' aldus bioloog Oona Lönnstedt van de universiteit van Uppsala.

Microplastic maakt babyvisjes kwetsbaar

Lönnstedt was verbaasd dat vissenlarven uitsluitend plastic aten als er zowel plastic bolletjes van 0,1 mm als plankton beschikbaar waren.

Ze denkt dat de geur van het plastic een eetreflex oproept bij de larven.

Lees meer over microplastic

De onderzoekers stelden een afname van het gewicht, het activiteitsniveau en het vermogen om te overleven vast bij de visjes die plastic aten.

100% van de larven werd gedurende 24 uur door een roofvis opgegeten, terwijl slechts 50% van de planktonetende larven als visvoer eindigde.

Vissensterfte kan door microplastic komen

De Zweedse wetenschappers zien een verband tussen de daling van de populatie baarzen in de Oostzee – waar het water op veel plaatsen zoet genoeg is voor deze soort – en de toegenomen sterfte onder vissenlarven.

Microplastic is een mogelijke oorzaak, en de onderzoekers hebben een vergelijkbare tendens vastgesteld bij een aantal koraalvissen.

Nu willen de Zweedse wetenschappers vaststellen hoe het microplastic de visjes precies beïnvloedt en welk type microplastic het slechtst voor ze is.