clownvis huisgenoten

Clownvis stelt zijn huis open in moeilijke tijden

Als er niet genoeg woningen zijn voor iedereen, laat de clownvis zich van zijn beste kant zien: hij nodigt soortgenoten thuis uit. De vis bouwt zelfs wandjes, zodat de gast zijn eigen kamer heeft.

7 juni 2016 door Karine Kirkebæk

De opwarming van de aarde eist zijn tol van clownvissen en hun woningen: zeeanemonen.

Daarom laten de oranje vissen dakloze soortgenoten bij hen intrekken.

Wonen in giftige koraaldieren

De clownvis – vooral bekend van de film Find Nemo van Pixar – wordt ook wel anemoonvis genoemd, omdat hij zijn leven lang in een tropische zeeanemoon woont.

Zeeanemonen staan bekend om hun giftige tentakels, maar de clownvis heeft een beschermende slijmlaag op zijn lijf, waardoor hij zich zonder problemen in de koraaldieren kan vestigen.

Minder huizen door warmte

Als gevolg van de stijgende temperaturen wordt ook het water warmer. Dat maakt de koraalriffen bleker, en in het ergste geval sterven ze. En daardoor ontstaat er een woningtekort bij de clownvissen.

Je zou misschien verwachten dat de clownvis zich daardoor territoriaal gaat gedragen, maar onderzoekers van de University of Technology Sydney in Australië ontdekten dat clownvissen hun huizen delen als er te weinig zeeanemonen zijn voor iedereen.

Scheidingswand in anemoon

Er zijn 29 soorten clownvissen, en de onderzoekers ontdekten dat dominante soorten ondergeschikte soorten bij zich laten intrekken. En dan leven de huisgenoten samen in harmonie.

In hun publicatie in Proceedings of the Royal Society B beschrijven de onderzoekers zelfs hoe de vissen een soort scheidingswand maken in de zeeanemoon, zodat elk visje zijn eigen kamer heeft.

Het onderzoek is van belang, omdat het ons meer kan leren over hoe vissen zullen overleven als hun leefgebieden als gevolg van klimaatveranderingen nog verder krimpen.