Prehistorische mensenhaai

Stamvader van mensenhaai gevonden

Fossiel uit Peru wijst de makreelhaai aan als stamvader van de gevreesde mensenhaai.

9 oktober 2009

Een goed bewaard gebleven haaienfossiel bewijst volgens onderzoekers van het Florida Museum of Natural History dat de witte haai of mensenhaai afstamt van de huidige mako of makreelhaai. Tot nu toe wisten de biologen niet of de mensenhaai afstamde van de mako of van de uitgestorven megalodon, die met zijn 20 meter de grootste vleesetende vis is die ooit in de oceanen heeft geleefd.

De vondst bestaat onder meer uit een complete kaak met 222 gave tanden, en een ruggengraat met 45 ruggenwervels. Om te bepalen of de mensenhaai van de mako of van de megalodon afstamt, is er vooral naar het gebit van het fossiel gekeken.

Nauwe band met uitgestorven makreelhaai

De conclusie luidt dat het fossiel van een grote mensenhaai afkomstig is, die zeer nauwe familiebanden had met de Isurus hastalis, een mako met brede tanden die negen tot tien miljoen jaar geleden leefde en een meter of acht kon worden.

Het fossiel is in het zuiden van Peru aangetroffen en is tussen de vier en vijf miljoen jaar oud. Het werd al in 1988 gevonden, maar bevond zich tot voor kort in een fossielenverzameling van een particulier in de VS. Aan de grootte van zijn tanden te zien was de haai zo'n 20 jaar en vijf meter lang toen hij stierf.

Shark skeleton