lederschildpad

Experts waarschuwen: zeeleven is met de helft afgenomen

Er leven in zee nog maar half zo veel dieren als 45 jaar geleden. Dat is een catastrofale daling, die volgens het Wereldnatuurfonds onmiddellijke actie vereist.

16 september 2015 door Rikke Jeppesen

Schildpadden, haaien, roggen, tonijnen en makrelen vechten voor hun bestaan. Het aantal dieren dat onder het zeeoppervlak leeft, is in slechts enkele decennia gehalveerd. Zo luidt de boodschap van het Wereldnatuurfonds (WWF) en de Zoological Society of London (ZSL).

Volgens deze organisaties staat het zeeleven zwaar onder druk door klimaatverandering, vervuiling en overbevissing. Veel soorten haaien, roggen en schildpadden worden ernstig bedreigd.

Haaien, tonijn en makreel in gevaar

Het Wereldnatuurfonds houdt sinds 1970 meer dan 1200 soorten zeezoogdieren, vogels, vissen en reptielen in de gaten in het kader van het omvangrijke project Living Blue Planet. Nu heeft de organisatie in een rapport naar buiten gebracht dat het zeeleven tussen 1970 en 2012 met 49 procent is afgenomen.

Sommige soorten zijn er nog ernstiger aan toe. Het bestand van vissen als tonijn en makreel is met 74 procent gedaald, terwijl een kwart van de haaien- en roggensoorten dreigt te worden uitgeroeid. Ook de grootste nog levende schildpadsoort, de lederschildpad, wordt ernstig bedreigd. En dat zijn maar een paar van de getroffen soorten waarop het project heeft ingezoomd.

Ramp kan leiden tot economische crisis

Het Wereldnatuurfonds benadrukt dat er geen tijd te verliezen is als we het leven in de oceanen willen redden en genoeg vis willen overhouden. Vis is immers een belangrijke voedselbron en een gigantische industrie.

Als de ontwikkeling zich voortzet en de ecosystemen in de oceanen instorten, kan dat een enorme economische crisis tot gevolg hebben, die elke kans om armoede en hongersnood uit te roeien volledig onderuithaalt, aldus Marco Lambertini, algemeen directeur van het WWF.