Swima worm

Diepzeeworm gooit lichtbom

Amerikaanse biologen ontdekken geavanceerde verdedigingsstrategie.

16 mei 2011

Amerikaanse wetenschappers vonden in de diepzee een nieuwe klasse van waterwormen, die lichaamsdelen gooien naar roofdieren. De unieke swimawormen zijn op ruim 1900 meter diepte gevonden, waar de duisternis compleet is. De ‘bommetjes’ geven verrassend genoeg groen licht zodra deze gedropt worden, en volgens de onderzoekers is dit een geavanceerde afleidingsmanoeuvre – het losse lichaamsdeel moet het roofdier lokken, zoals een afgeworpen staart van een hagedis de vijand om de tuin leidt.

Karen J. Osborn van het Scripps Institution of Oceanography in Californië, VS, leidde het onderzoek en vertelt dat de wormen zijn gevonden met behulp van onbemande, op afstand bestuurde onderzeeërs. In totaal zijn er zeven nieuwe soorten verzameld bij de kust van Californië, Oregon, Mexico en de Filipijnen, en vijf daarvan deden de truc met de lichtbom.

Bacteriën geven licht

De wormen meten gemiddeld 3 tot 4 centimeter, al zijn er ook joekels van 10 centimeter. Op hun lijf zitten borstels waarmee ze snel door het water kunnen peddelen. De lichtgevende bommen zijn 1 tot 4 millimeter lang, en als de worm gestoord wordt, gooit hij er een paar af en zwemt vervolgens weg. Het licht wordt geproduceerd door bacteriën die in symbiose leven met de worm. We noemen dit lichtverschijnsel bioluminescentie.

In evolutionair opzicht zijn de naaste verwanten van de swimaworm soorten die op de zeebodem leven, en een nadere studie daarvan wijst uit dat de bommen zijn ontstaan vanuit kieuwen die makkelijk loslaten. Volgens de wetenschappers laat de ontdekking van de speciale verdedigingstruc van de worm zien hoeveel we nog kunnen leren over de diepzee; nader onderzoek zal ons nog heel veel extra kennis kunnen opleveren.