Waarom is de snuit van een spitsmuis spits?

De snuit van een spitsmuis lijkt wel een slurf. Is hij verwant aan de olifant?

1 september 2009

Al hebben veel van de circa 376 soorten spitsmuizen een heel lange snuit die veel van een slurf weg heeft, spitsmuizen zijn geen naaste familieleden van de olifant. Spitsmuizen en olifanten zijn weliswaar beide zoogdieren, maar de spitsmuis is nauwer verwant met vleermuizen en met primaten; de naaste familieleden van de olifant zijn zeekoeien en klipdassen. Spitsmuizen lijken in veel opzichten op gewone muizen, maar spitsmuizen zijn geen knaagdieren. De langsnuitige dieren horen daarentegen bij de orde van insecteneters. In deze orde, waar ook stekelvarkens en mollen onder vallen, is een lange, spitse snuit een veelvoorkomend fysiologisch kenmerk. De term insecteneter is wat misleidend, want de dieren eten ook wel andere beestjes en bovendien planten en paddenstoelen. De lange, beweeglijke snuit van de spitsmuis is een effectief gereedschap om voedsel op te sporen in kieren en gaatjes in de grond. Op de snuit is plaats voor extra veel voelsprieten, een onmisbare hulp voor de spitsmuizen als ze op nachtelijke strooptochten gaan.