Zijn er tweeslachtige dieren in de natuur?

1 september 2009

Een hermafrodiet is een organisme dat de geslachtsorganen in aanleg van een vrouwtje en een mannetje heeft. Bij echt of simultaan hermafroditisme is het hele individu vrouwelijk én mannelijk. Tweeslachtigheid komt in het plantenrijk veel voor, en ook bij dieren zie je het geregeld, met name bij regenwormen, slakken, platwormen en bepaalde vissoorten. Tweeslachtigheid kan een voordeel zijn omdat een dier niet lang naar een maatje hoeft uit te kijken: de eerste de beste soortgenoot is meteen al een mogelijke partner. Dat is vooral handig voor soorten die niet in staat zijn grote afstanden af te leggen of waarvan de partners ver van elkaar leven en elkaar daarom weinig zien. Bovendien hebben tweeslachtigen het voordeel dat ze twee keer zo veel nakomelingen kunnen produceren als individuen met slechts één geslacht. De genetische variatie van het nageslacht is echter niet zo groot als bij soorten waarbij de kenmerken van vrouwtjes en mannetjes in één individu voorkomen. Bij een soort met twee geslachten is er wat meer dynamiek en een grotere kans op variatie. Dat is wellicht een van de redenen dat de complexere en hoger ontwikkelde dieren, zoals zoogdieren, geen tweeslachtigheid kennen. Een andere variant is het sequentieel hermafroditisme. Hierbij heeft een individu eerst het ene geslacht en later het andere. Ook pseudohermafroditisme bestaat. Dat wordt veroorzaakt door een afwijking in de geslachtschromosomen, een foutje van Moeder Natuur.