nb_u07 Strauss-Kahn

Seksorgiën zijn bij dieren heel gewoon

Volgen machtige mannen als de Franse toppolicitus Strauss-Kahn gewoon hun oeroude instinct als ze seks met verschillende partners hebben? Volgens de biologen niet.

15 februari 2015 door Carsten Nymann

De Franse econoom en voormalig presidentskandidaat Dominique Strauss-Kahn – kortweg DSK – kwam in opspraak omdat hij van 2008 tot 2011 wel 15 seksfeesten met prostituees zou hebben georganiseerd. Nu is hij voor de rechter gesleept.

De vraag is waarom een van de machtigste mannen van Europa zijn loopbaan op het spel zou zetten met seksuele uitspattingen.

Holbewoners waren niet van de seksfeesten

Een van de heersende theorieën van seks- en samenlevingsdeskundigen is dat mannen als Strauss-Kahn in wezen nog holbewoners op vrouwenjacht zijn.

Volgens de biologen zijn er echter geen bewijzen dat onze voorouders het met Jan en alleman deden.

Seks met vaste partner bracht ons waar we nu zijn

In tegendeel – monogamie was juist cruciaal in de vroege ontwikkeling van de mens.

Mensenkinderen hebben een extreem lange jeugd als je het vergelijkt met andere dieren. En dat wordt niets als mamma alles in haar eentje moet doen terwijl pappa naar een seksfeest is.

Lichaamslengte zegt iets over seksuele gewoonten

Als wetenschappers de seksuele gewoonten van onze voorouders onder de loep leggen, kijken ze bijvoorbeeld naar het verschil in lengte tussen mannen en vrouwen.

Bij gorilla's, waar de mannetjes constant met elkaar moeten vechten om een partner, zijn mannetjes veel groter dan vrouwtjes.

Mensen doen niet aan seksgevechten

Maar als de onderzoekers kijken naar de vroegste apenmensen en hun ontwikkeling tot moderne mensen, zien ze dat het lengteverschil tussen de seksen steeds kleiner wordt naarmate ze dichter bij ons eigen geslacht, Homo, komen.

Dus als DSK en andere losgeslagen mannen hun genen als excuus willen gebruiken, moeten ze daarvoor nog veel verder terug in de stamboom dan de holbewoner.