Insect skater

Schaatsenrijder houdt van hardhandige seks

Dwang is een belangrijk element van de paring.

Mannelijke schaatsenrijders – die insecten die zo elegant over het water glijden – gaan bij de paring flink tekeer.

De voelsprieten van een mannetje passen precies om de kop van een vrouwtje, zodat hij haar tijdens de paring in bedwang kan houden als ze tegenstribbelt. Bij zijn studie naar het intieme samenzijn van de beestjes ontdekte Locke Rowe van de University of Toronto in Canada drie piepkleine uitsteeksels aan de voelsprieten van de mannetjes die essentieel zijn bij de paring. Ze passen namelijk perfect om respectievelijk het oog, de nek en de onderkant van de kop van het vrouwtje.

Met gentechnologie veranderde Rowe de voelsprieten van de mannetjes zodanig dat hun uitsteeksels kleiner werden of zelfs geheel verdwenen. Dat had een grote invloed op hun seksleven. Als de uitsteeksels maar een beetje kleiner waren, werd de kans op een geslaagde paring al met een derde verminderd. En als ze helemaal ontbraken, kon het mannetje zijn partner eigenlijk niet meer vasthouden en rukte zij zich los voor de paring was voltooid.

Gevangen in de daad

Rowe filmde de schaatsenrijders, bevroor ze tijdens de daad met vloeibare stikstof en bestudeerde ze vervolgens met een rasterelektronenmicroscoop.