crabs on TOP

Regen ontketent grootste orgie ter wereld

Als de regentijd aanbreekt, wordt het op Kersteiland één krioelende bende. Miljoenen rode krabben trekken naar zee om allemaal tegelijk te paren.

21 november 2016 door Lars Thomas

Zodra op Kersteiland het regenseizoen van start gaat, komen miljoenen rode krabben tevoorschijn. Vanaf hun verblijfplaats in het bos trekken ze in een gigantische paringsmars naar de kust. De mannetjes gaan voorop en onderweg pikken ze de vrouwtjes op.

Met hun trektocht brengen de circa 30 miljoen krabben het verkeer op het eiland totaal tot stilstand. Sommige wegen worden zelfs tijdelijk afgesloten. Gelukkig is de hoofdweg inmiddels voorzien van heuse krabbenbruggen.

Miljoenen krabben steken de weg over – onder andere via speciale krabbenbruggen

Liefdesnestjes voor krabbenorgiën

Eenmaal op het strand aangekomen, graven de mannetjes kuiltjes in het zand. In deze liefdesnestjes nodigen ze de vrouwtjes uit voor een massale orgie. Daarna is de taak van de mannetjes volbracht en keren ze terug naar het bos.

De vrouwtjes blijven nog 10 tot 12 dagen in de liefdesnestjes achter, tot hun eitjes volledig ontwikkeld zijn. En dan, op een stille, donkere nacht, storten ze zich in de branding.

Badend in het maanlicht dansen de vrouwtjes heen en weer in de zee. Precies op het moment dat het tij keert, stoten ze hun bevruchte eitjes af.

Babykrabbetjes voeren kustlanding uit

De eitjes breken meteen open. De larven die eruit komen, brengen vervolgens nog ongeveer een maand door in het water langs de kust. Pas wanneer ze ontwikkeld zijn tot volgroeide babykrabbetjes, kan ook hun mars richting het bos beginnen.

Miljoenen babykrabbetjes gaan aan land na een maand in de zee.