Colourful crab

Krabben: Kleur helpt partners herkennen

In de Filipijnen zijn vier nieuwe krabbensoorten gevonden, die erg kleurrijk zijn. Onderzoekers denken dat de felle kleuren het makkelijker maken om soortgenoten te herkennen.

6 december 2012

Het Filipijnse eiland Palawan staat bekend om zijn unieke soortenrijkdom. Veel diersoorten komen alleen hier voor, en dat geldt ook voor vier nieuwe zoetwaterkrabben. Wetenschappers van het Duitse onderzoeksinstituut Senckenberg en van de De La Salle University in Manilla vonden de dieren bij hun onderzoek naar het waterleven van het eiland.

De krabbensoorten, die behoren tot de familie Insulamon, zijn 2,5 tot 5,3 centimeter breed en herkenbaar aan hun bonte kleuren. Zo is een van de soorten fel paars. De wetenschappers zijn er niet zeker van waarom de krabben zo kleurrijk zijn, maar denken dat ze soortgenoten dan beter kunnen herkennen, wat natuurlijk handig is voor het paren.

De vier nieuwe krabbensoorten leven op een klein gebiedje, wat ze kwetsbaar maakt. Een klassiek probleem voor alle endemische soorten – dieren die maar op één plek leven – is namelijk dat de hele soort eraan gaat als dat ene leefgebied vernietigd wordt. Palawan kent een aantal mijnbouwprojecten, die niet alleen de krabben bedreigen, maar het hele dierenleven op het eiland, waar de helft van de soorten nergens anders voorkomt.