Fringillidae

Vinken kiezen jongetje of meisje

Als een vrouwtjesvink zich voortplant met een mannetje dat een andere kleur kop heeft, krijgt ze meer 'jongetjes' dan anders.

9 oktober 2009

De vrouwtjes van de Australische prachtvinken paren liever met een mannetje dat dezelfde kleur kop heeft als zijzelf. Dat levert namelijk de beste genetische match op.

Als een vrouwtje toch paart met een mannetje met een andere kleur kop, heeft vooral het vrouwelijke kroost daaronder te lijden. Door de genetische mismatch sterft 80% van de 'meisjes' een vroegtijdige dood.

Als reactie daarop krijgen de vrouwtjesvinken meer jonge vogeltjes van het mannelijke geslacht als ze paren met een mannetje dat een andere kleur kop heeft.

In een proef van Macquarie University, waarbij de onderzoekers de koppen van de mannetjes verfden en de vrouwtjes dus dachten dat het een slechte match was, kregen ze 72% mannelijk kroost, terwijl er dus eigenlijk helemaal geen sprake was van een slechte genetische match.