Nazca booby

Pesten is erfelijk bij zeevogels

Kinderen die het slachtoffer waren van geweld en misbruik, worden later vaak zelf gewelddadig. Bij vogels gaat het volgens onderzoekers van onder andere de Wake Forest University in de VS, die een kolonie nazcagenten bestudeerden, net zo.

Nazcagenten komen veel op de Galapagoseilanden voor, en als de ouders voedsel zoeken, laten ze de jongen alleen in het nest. Dan duiken andere volwassen vogels op, die zich agressief gedragen en seksuele handelingen proberen te verrichten bij de jongen.

Als deze jongen later zelf een nest bouwen, herhaalt dit patroon zich: ze gaan op bezoek bij onbewaakte nesten om de kuikens te mishandelen.

Stress op jonge leeftijd stimuleert agressie

Volgens de wetenschappers komt dit waarschijnlijk doordat stress op jonge leeftijd leidt tot een toename van de agressie als volwassene. Ze bepaalden het gehalte van het stresshormoon corticosteron, dat lijkt op cortisol bij zoogdieren. Dit gehalte wordttijdens de mishandeling vijf keer zo hoog en is ook de volgende dag nog verhoogd.

Deze grote hormonale schommelingen zijn van invloed op de hormonale balans in de hersenen en leiden later tot gedragsveranderingen.