Ifrita kowaldi

Bestaan er giftige vogels?

Diverse vogelsoorten op Nieuw-Guinea bevatten giftige stoffen.

Bij giftigheid denken we meestal niet aan vogels, en er zijn dan ook geen vogels die hun prooi met gif kunnen verlammen of doden. Toch hebben biologen de afgelopen 20 jaar verschillende vogelsoorten gevonden die wel degelijk gifstoffen bevatten. Tot dusver zijn er alleen op Nieuw-Guinea giftige vogels gevonden.

De eerste vogels waarbij gif werd aangetroffen, behoren tot het geslacht Pitohui. Onderzoek heeft nu aangetoond dat het gif met name in de buik-, borst- en pootveren van de vogels zit. Sindsdien zijn er meer soorten giftige vogels gevonden, die alle verwant zijn aan de Pitohui.

Bij de gifstoffen gaat het om diverse soorten batrachotoxines. De onderzoekers denken dat de vogels het gif niet zelf aanmaken, maar via voedsel binnenkrijgen. Het is niet zeker waar ze het voor gebruiken. Wellicht om parasieten te bestrijden of de huid en veren tegen infecties te beschermen, of om roofdieren op een afstand te houden.