Sucker-footed bat in palm

Vleermuizenvrouwtje is onvindbaar

De Afrikaanse zuigschijfvleermuis Myzopoda aurita, die op Madagascar leeft, is pas recentelijk door wetenschappers onderworpen aan een grondig onderzoek – en heeft ze met een grote vraag opgezadeld: waar zijn de vrouwtjesvleermuizen?

15 november 2010

Professor Paul Racey van de Schotse University of Aberdeen onderzocht met een groep lokale wetenschappers de populatie van deze vleermuizensoort bij het dorp Kianjavato in het zuidoosten van Madagascar. In totaal bekeken ze 133 slaapplekken met elk tussen de negen en 51 individuen, allemaal mannetjes.

Ook bij de gevangen dieren zat geen enkel vrouwelijk exemplaar. Na jaren van onderzoek in het gebied is Paul Racey er zeker van dat er simpelweg geen vrouwtjes van de soort Myzopoda aurita in dit gebied te vinden zijn. Maar waar de vrouwtjes dan wel zijn, blijft vooralsnog een raadsel.

Paul Racey en zijn collega’s hebben wel ontdekt dat de vleermuizen voornamelijk kevers en motten eten, en dat ze in een bepaalde palm slapen. De soort zou ook niet bedreigd zijn, wat voorheen werd aangenomen.

Uit de nieuwe studies komt een flink bestand naar voren, dat zeker twee keer zo groot moet zijn omdat de vrouwtjes zich natuurlijk ergens op Madagascar schuil moeten houden.