Edderkop med spindelvæv
© Hemis / Alamy Stock Photo

Spinnenweb wordt kogelvrij vest

Italiaanse onderzoekers hebben spinnen nano materialen gevoerd en zulk sterk spinrag gemaakt dat het kogels kan tegenhouden.

20 november 2017 door Rikke Jeppesen

Tijdens een experiment met 21 spinnen hebben onderzoekers van de Italiaanse universiteit van Trento spinrag versterkt met nanomaterialen. Het spinrag werd tot vier keer zo sterk en tien keer zo stijf als de sterkste natuurlijke spinnenwebben.

Daarmee valt het in de categorie van de sterkste materialen ter wereld, waar ook andere natuurlijke materialen toe behoren, zoals de tanden van zeeslakken, en synthetische materialen als kevlar.

De sterkte van de draad wordt getest. De krachtigste kon 5,4 gigapascal aan, tegen 1,5 voor een normale spinnendraad.

Koolstofnanobuisjes leveren de sterkste draden op

Twee soorten trilspinnen en een kogelspin kregen via vloeistof snippers van grafeen, een enkele laag koolstofatomen, of van koolstofnanobuisjes toegediend. 2-12 dagen daarna namen de onderzoekers het extreem sterke en soepele spinrag af.

Verdiep je in ieder detail van ons fantastische heelal met een abonnement op Wetenschap in Beeld

De nanomaterialen waren opgenomen in de eiwitstructuren waar spinrag uit bestaat. De spinnen die koolstofnanobuisjes kregen, produceerden het sterkste draad.

Chinese onderzoekers hebben eerder draad van zijderupsen versterkt. Ze denken dat de methode ook toe te passen is op andere dieren en planten en zal leiden tot een nieuwe klasse van kunstmatig gemodificeerde materialen.

Spinnen drinken powerdrankje

Spinrag bestaat uit eiwitten en voeding uit de maag van de spin. Daardoor kunnen onderzoekers de dieren via hun voedsel bouwstenen toedienen.