Spider Argiope keyserlingi

Spin beschermt zijn web met een groot kruis

Wielwebspinnen maken een kruis in hun web om vogels en grote insecten eromheen te laten vliegen.

15 november 2011

Spinnen van het wielwebspinnengeslacht kennen een speciale manier om hun web tegen schade te beschermen. Ze versieren hun web met een kruis, met het doel om grote insecten en vogels te laten weten dat ze eromheen moeten vliegen, aldus biologen van de University of Melbourne in Australië.

De biologen lieten een paar wielwebspinnen van de soort Argiope keyserlingi een web in een soort lijsten in het lab weven. Daarna brachten de biologen de webben in verschillende mate schade toe en bestudeerden ze hoe de spinnen erop reageerden. Bij ernstig beschadigde webben, zoals wanneer er een vogel in was gevlogen, waren de spinnen veel langer bezig om een groot en duidelijk zichtbaar kruis in het web te maken.

De witte kruizen in webben waren allang bekend, maar over het doel waren onderzoekers het niet eens. Eén theorie stelde dat zo’n kruis prooidieren aantrok, een andere dat het roofdieren moest afschrikken die de spin wilden opeten, en een derde dat het kruis de spin midden in zijn web moest camoufleren.

Nu is de discussie beslecht, vinden de Australische wetenschappers.

Lees meer over: De grootste spin ter wereld