Giant spiderweb

Nieuwe spinnensoort maakt megaweb

Een spin op Madagaskar spint het sterkste materiaal dat ooit in de natuur is aangetroffen.

14 april 2011

In het oerwoud in het oosten van Madagaskar vonden de biologen van de Sloveense academie van wetenschappen een nieuwe spinnensoort die reusachtige spinnenwebben maakt. De spin behoort tot het geslacht Caerostris.

De dragende draden zijn wel 25 meter en het oppervlak van het web is bijna 3 m2; het is het grootste wielspinnenweb dat ooit is waargenomen, volgens de biologen. De interesse voor de sterkte van de zijdedraden van het web was direct gewekt.

Natuurkundig onderzoek naar de draden toont aan dat het gaat om het sterkste biomateriaal dat tot nu toe in de natuur is gevonden. De zijdedraden van de spin zijn dubbel zo sterk als de sterkste zijde die we kennen, en ruim tien keer zo sterk als kevlar. Onderzoekers menen daarom dat het spinrag als basis kan dienen voor de ontwikkeling van nieuwe materialen. De spin produceert zulke sterke draden omdat hij zijn web over beekjes spant, en daarom moet het extra stevig zijn.

Lees meer over: De grootste spin ter wereld