Kun je kunstmatig spinrag maken?

Spinrag is dun en sterk. Kan het in een lab geproduceerd worden, en welke toepassing zou er voor dergelijk materiaal zijn?

De spinklieren van een spin vormen een slim chemisch fabriekje. In die klieren zet de spin vloeibare eiwitten om in stevige vezels, en dat bij een lage temperatuur, lage druk en met gewoon water als oplosmiddel. De vezels zijn in het algemeen licht, elastisch en sterk. De draad kan tot 40% uitgerekt worden zonder kapot te gaan, en heeft een trekkracht die circa vijf keer zo groot is als die van staal. Spinrag is met andere woorden een uniek materiaal, dat onderzoekers wereldwijd graag na zouden willen maken. Tot nu toe lukt dat echter niet erg, want de processen zijn in een lab moeilijk na te bootsen. Het is wel gelukt om draden te spinnen die lijken op spinrag, maar die zijn lang zo sterk niet en wel tien keer zo dik. In april 2008 zijn Duitse onderzoekers aan de technische universiteit in München erin geslaagd om korte draden te maken door eiwitten van bacteriën te vermengen die twee genen van de kruisspin hadden gekregen. Er zijn allerlei toepassingen te bedenken voor kunstmatig spinrag, zoals licht maar sterk verpakkingsmateriaal, parachutes en hechtdraad. Wellicht is het ook geschikt voor dunne membranen in verbrandingscellen, en omdat de draden veel energie absorberen, valt ook te denken aan airbags en kogelvrije vesten.