De zwarte weduwe

De zwarte weduwe doodt met supergif

Geen insect of klein zoogdier kan zich veilig wanen als er een zwarte weduwe in de buurt is. Het gif van deze spin ontwikkelde zich binnen enkele generaties, wat de soort een evolutionair voordeel gaf.

7 mei 2015

Zwarte weduwe is 16 keer zo giftig als ratelslang

De zwarte weduwe heeft zijn krachtige gif evolutionair bezien snel ontwikkeld. Dankzij het gif kreeg de spin een voorsprong op andere soorten en kon het dier kleine reptielen en zoogdieren doden.

Dat ontdekten onderzoekers van de Amerikaanse universiteit van Massachusetts. Zij analyseerden het gif van het vrouwtje van de spin, dat ongeveer 16 keer zo sterk is als dat van de ratelslang.

Mannetjesspinnen spelen met hun leven

Net als bij veel andere spinnensoorten eet het vrouwtje van de zwarte weduwe het mannetje na de paring het liefst op. Mannetjes moeten dus altijd op hun hoede zijn en zich snel uit de voeten kunnen maken. Om een vrouwtje te bevruchten moet hij haar interesse zien te wekken, met haar paren en maken dat hij wegkomt.

Lees over spinnen met een dodelijke paringsdans: