Janthinidae janthina

Slakkeneitjes vormen een zwemband

Onderzoekers weten nu hoe een bijzondere drijftechniek is ontstaan.

19 maart 2012

Op de tropische zeeën drijft de paarse slak Janthinidae janthina, wachtend op prooidieren. De slak blijft drijven met behulp van luchtbelletjes, en onderzoekers van onder meer de University of Michigan in de VS en de Nederlandse Universiteit Leiden hebben nu ontdekt hoe de drijfstrategie is ontwikkeld.

Zelfgemaakte luchtbelletjes

De slakken maken de belletjes zelf door slijm uit te stoten, dat met lucht gevuld wordt en drijfvermogen heeft. De techniek is doorontwikkeld uit een vergelijkbare techniek van een wenteltrap, een slak die op de zeebodem leeft, denken de onderzoekers na onder meer DNA-studie.

Alleen vrouwtjeswenteltrappen produceren slijmbelletjes, waar geen lucht in zit maar eitjes en zand; het zijn nestjes.

Recluzia snail

De evolutie ontwikkelde de luchtbelletjes-methode

Ooit moet er bij toeval wat lucht terecht zijn gekomen in de eibelletjes van de wenteltrap, die daardoor zijn opgestegen tot aan het wateroppervlak. Wanneer de eitjes daar dan uitkwamen, hadden de jonge wenteltrapjes voedsel te over in hun nieuwe omgeving. In de evolutie waren luchtbelletjes in het eislijm een voordeel, en mettertijd leerden ook de mannetjes slijm produceren om luchtbelletjes te vormen.

De theorie wordt bevestigd door een onderzoek naar een zeer zeldzame slak in Australië van het geslacht Recluzia, die zich in een ontwikkelingsstadium tussen de paarse slak en de wenteltrap bevindt. De Australische slak produceert namelijk slijm dat zowel de eitjes omhult als drijfvermogen heeft.