Bestaat prostitutie in het dierenrijk

Dieren ruilen seks voor eten

Prostitutie komt ook voor in het dierenrijk en is waargenomen bij chimpansees en pinguïns. De dieren bieden hun lichaam aan voor onder andere eten en nestmateriaal.

4 juni 2015

Bij sommige diersoorten hebben onderzoekers gedrag geregistreerd dat onder de noemer prostitutie valt. Vrouwtjes hebben seks met mannetjes in ruil voor bijvoorbeeld voedsel.

Prostitutie komt voor bij pinguïns en chimpansees

Prostitutie bij dieren werd eind jaren 1990 voor het eerst waargenomen bij de adéliepinguïn. Onderzoekers zagen dat bepaalde vrouwtjes bereid waren te paren met andere mannetjes dan hun vaste partner, als ze in ruil daarvoor een steen kregen om hun nest mee te bouwen. Stenen zijn in pinguïnkolonies heel gewild, omdat ze schaars zijn.

Iets vergelijkbaars is te zien bij chimpansees, waar vrouwtjes met vreemde mannetjes paren in ruil voor eten. Een mogelijke verklaring voor dit verschijnsel is dat de mannetjes elke kans aangrijpen om meer nakomelingen op de wereld te zetten, terwijl de vrouwtjes testen of de mannetjes geschikt zijn als relatiemateriaal.

Dierenrijk kent diverse vormen van prostitutie