Heliconius numata

Supergen: Vlinder met zeven vermommingen

De vlinder Heliconius numata kan zeven giftige vlinders nabootsen, waardoor hij niet vaak opgegeten wordt.

In het Amazonegebied in Zuid-Amerika leeft de vlinder Heliconius numata, die vaak alleen door deskundigen herkend wordt, want hij heeft wel zeven verschillende vermommingen binnen één gebied.

Vlinder bootst giftige vlinders na

De kleurpatronen van H. numata lijken op die van andere giftige vlinders, waardoor hij niet wordt opgegeten door vogels.

Omdat de vlinder zelf ook giftig is, spreken de onderzoekers van een ‘mimicry van Müller’, waarbij beide partijen het voordeel genieten dat hun vijanden een bepaald uiterlijk koppelen aan giftigheid.

Biologen vragen zich al jaren af hoe dit soort nabootsingen in genetisch opzicht mogelijk is. Genetici van onder meer het Muséum National d’Histoire Naturelle in Parijs hebben dit raadsel nu opgelost. Ze kwamen er namelijk achter dat er een supergen bestaat, dat ervoor zorgt dat een vlindersoort verschillende andere soorten in uiterlijk kan nabootsen.

Supergen behoudt eigenschappen

Een supergen is een verzameling van genen op een chromosoom, die zo hecht zijn, dat ze niet gescheiden worden als de genen van mannetjes en vrouwtjes in de volgende generatie vermengd raken. Door een supergen blijven eigenschappen die belangrijk zijn voor een soort dus bewaard.

Het supergen bij Heliconius numata bevat met zijn 18 enkele genen de receptuur van de zeven kleurpatronen waarin deze vlinder zich kan hullen als hij de giftige vlindersoorten wil nabootsen die in zijn eigen leefomgeving voorkomen.