Antechinus stuartii 2014/9

Vaders geven hun leven voor hun kinderen

Bij sommige insecten is vaders leven voltooid na de bevruchting. Maar ook de mannetjes van een Australische muizensoort offeren zich op voor hun kroost.

29 juli 2014 door Lars Thomas

Buidelmuis leeft wild en sterft jong

Bij de Australische bruine breedvoetbuidelmuis (Antechinus stuartii) brengen de mannetjes het ultieme offer voor hun jongen.

De buidelmuis leeft wild en sterft zeer jong – vooral de mannetjes. Ze zijn met tien maanden al geslachtsrijp en storten zich dan in een kort en extreem hectische paringstijd.

En dat paren gaat er zo hevig aan toe dat alle mannetjes zonder uitzondering sterven als de daad voltrokken is. De zwangere vrouwtjes leven vaak nog één tot anderhalf jaar door, zodat ze nog een keer kunnen paren en jongen.

Meer voedsel voor de muisjes

Biologisch gezien lijkt het misschien vreemd dat de mannetjes op die manier worden geofferd, maar het is wel te verklaren.

De breedvoetbuidelmuis leeft namelijk in droge woestijnachtige gebieden, waar niet veel voedsel is. Als de mannetjes er niet meer zijn, is er meer te eten voor de vrouwtjes en de opgroeiende jongen.

Lees meer over dierenouders

De breedvoetbuidelmuis is niet het enige dier dat zichzelf wegcijfert voor de kleintjes. Lees meer over dierenouders die zich opofferen in het artikel in Wetenschap in Beeld 9/2014. Koop het blad hieronder.