De belangrijkste dieren ter wereld
Belangrijke dieren

Zonder welke dieren kunnen we niet leven?

© Shutterstock

Kun jij ’s werelds belangrijkste dieren vinden?

De toekomst van de hele planeet hangt af van enkele diersoorten. Als we die niet hadden, zou onze wereld op z’n kop staan. Maar kun jij de echte helden van de natuur aanwijzen?

27 oktober 2017 door Christian Juul

Sommige dieren zijn belangrijker dan andere. Wetenschappers spreken van sleutelsoorten, die onmisbaar zijn voor de verschillende ecosystemen.

Toen de wolf in 1926 verdween uit het Amerikaanse natuurpark Yellowstone, kwam er een kettingreactie op gang, waardoor de hele geografie van het gebied veranderde. Zonder de roofdieren aan de top van de voedselketen rees het hertenbestand de pan uit, en de herten aten van nieuwe scheuten, waardoor de vegetatie terugliep.

Door de afwezigheid van de wolven ontstond er meer plek voor kleinere roofdieren als prairiewolven en raven. Die reduceerden het bestand van vogels, eekhoorns, bevers en andere kleine dieren. En zonder beverdammen veranderde de loop van rivieren en verdwenen belangrijke moerasgebieden uit het natuurpark.

Nu zijn de wolven terug in Yellowstone en is het ecosysteem hersteld. Maar terwijl de wolven van grote betekenis zijn voor het Amerikaanse natuurpark, zijn andere dieren op wereldniveau onmisbaar.

Ecosystemen, het klimaat en de mens zijn sterk afhankelijk van slechts enkele diersoorten, die maar zelden de eer krijgen die ze toekomt. Wetenschap in Beeld koos de drie belangrijkste. Kun jij raden welke dat zijn?