Snake twins

Komen eeneiige tweelingen bij alle dieren voor?

Wij krijgen wel eens eeneiige tweelingen. Kunnen alle dieren eeneiige tweelingen krijgen?

Eeneiige tweelingen komen voor bij alle diergroepen en dus ook bij andere zoogdieren dan de mens, zoals olifanten en koeien.

Ook zijn tweelingen bekend van vogels en reptielen, die dan uit hetzelfde ei komen. Dit is al eens waargenomen bij alligators, emoes, schildpadden en allerlei slangen. Bevruchte visseneieren zweven normaal gesproken in het water, dus de jongen zijn lastig te observeren, maar er zijn wel gevallen bekend van vissen met siamese tweelingen. Deze tweelingen komen uit hetzelfde ei en zijn met elkaar vergroeid door een fout in de ontwikkeling. Uit dit verschijnsel kunnen we afleiden dat eeneiige tweelingen ook bij vissen voorkomen.

Als eeneiige tweelingen niet zijn waargenomen bij een soort, wil dat niet zeggen dat deze soort ze niet zou kunnen krijgen. Het feit dat eeneiige tweelingen voorkomen bij zo’n groot aantal zoogdieren, vissen, reptielen en vogels duidt erop dat de meeste – zo niet alle – soorten binnen deze diergroepen in staat zijn om eeneiige tweelingen te krijgen.