Kat kwaadaardig

Katten: De moordenaars in je huis

Elk jaar doden katten wereldwijd miljarden vogels en kleine zoogdieren – en in de meeste gevallen doen ze dat puur voor de lol.

29 januari 2016 door Jakob Priess

Dat lieve, zachte, spinnende, miauwende en speelse dier waar je zielsveel van houdt en je huis mee deelt, is in werkelijkheid de wreedste moordenaar van de natuur.

Als hij zijn laatste slachtoffer trots op de keukenvloer of je bed legt of je een zielig hoopje knaagdier op de trap vindt, is dat nog maar het topje van de bloedige ijsberg.

Want de huiskat, die 9000 jaar geleden een bondgenootschap met de mens sloot en daardoor nu overal ter wereld voorkomt, is meer dan een efficiënte killer.

Hij doodt puur voor de lol, iets wat hij bijna alleen maar met mensen deelt.

26 miljard slachtoffers

Deze hoeveelheid dieren beroven huiskatten – vooral weggelopen of verwilderde exemplaren – elk jaar van het leven: *** 4 miljard vogels

Een ander onderzoek, van de University of Georgia, laat zien dat katten slechts 28% van de dieren die ze doden daadwerkelijk opeten. De rest doden ze vooral voor de lol.

7 WETENSCHAPPELIJKE REDENEN OM EEN HOND TE NEMEN

Katten veroorzaken uitsterven van soorten

Katten zijn dan ook doodsoorzaak nummer één voor vogels en kleine zoogdieren in de natuur.

Vanwege katten is het met naar schatting 8% van de ernstig bedreigde diersoorten zeer slecht gesteld.

In kwetsbare ecosystemen waar mensen katten hebben geïntroduceerd, met name op afgelegen eilanden, dragen ze de volledige verantwoordelijkheid voor het uitsterven van plaatselijke vogels, zoogdieren en reptielen.