Lieveheersbeestje wordt gehersenspoeld

Wesp verandert lieveheersbeestje in zombie

De sluipwesp kan een lieveheersbeestje in een zombie veranderen. Het verlamde lieveheersbeestje gaat als een bodyguard werken voor de larven van de wesp, die onder bescherming van hun zombie-oppas veilig uit hun eitje kruipen.

Slinkse virusaanval verandert lieveheersbeestje in zombie

De sluipwesp Dinocampus coccinellae kan een lieveheersbeestje in een zombie veranderen.

Hoe de wesp dat doet, was tot voor kort niet inzichtelijk, maar nu heeft een Frans-Canadees onderzoeksteam zijn geheime wapen ontdekt:

de wesp stuurt een virus op het zenuwstelsel en de hersenen van het lieveheersbeestje af, dat het lieveheersbeestje verlamt en onder het commando van de sluipwesp brengt.

Zo dwingt de wesp de kever als bodyguard voor de jonge wespen te werken.

Lieveheersbeestje wordt bodyguard van de wesp

Met zijn legboor legt de wesp een door een virus besmet eitje in het lijf van het lieveheersbeestje. Als het eitje uitkomt, verspreidt het virus zich in het lieveheersbeestje, dat het nu als zijn belangrijkste taak beschouwt om een wespenlarve te beschermen tot die zich heeft ontwikkeld tot een vliegklare wesp.

1: De sluipwesp legt met zijn legboor een besmet eitje in het lieveheersbeestje.

2: Het eitje komt na een dag of 20 uit, en de kleine wesp kruipt uit het achterlijf van het lieveheersbeestje. Tegelijkertijd verspreidt het sinds kort bekende RNA-virus D. coccinellae Paralysis Virus zich vanuit het eitje naar de hersenen en het zenuwstelsel van het lieveheersbeestje. Het virus tast de hersencellen aan en verlamt het dier gedeeltelijk.

3: De larve spint een cocon tussen de pootjes van het lieveheersbeestje, dat erop blijft liggen en hem verdedigt tegen roofdieren terwijl de larve uitgroeit tot een wesp.

4: En jonge wesp krabbelt uit de cocon.

Volgens de onderzoekers wordt ongeveer een kwart van de lieveheersbeestjes weer de oude nadat de wesp is uitgekomen.

Insecten trekken alles uit de kast om te overleven Het lieveheersbeestje is niet het enige slachtoffer in de strijd van kleine beestjes om te overleven. Lees in ons artikel meer over hun boevenstreken.