2014/13 Phasmatodea

Kijk hoe een boomkreeft vecht voor zijn leven

De boomkreeft gold meer dan 80 jaar lang als uitgestorven diersoort. Maar deze wandelende tak is nu weer opgestaan en vecht voor zijn leven. Bekijk hier zijn zware geboorte.

Het is 2001 en de onderzoekers David Priddel en Nicholas Carlile uit Australië gaan op zoek naar de boomkreeft: een wandelende tak die sinds 1920 niet meer is gezien.

Ze vinden het insect onder de bosjes, en ze slagen erin een stel van de extreem zeldzame boomkreeften naar het Australische vasteland mee te nemen. In Melbourne Zoo planten de wandelende takken zich voort, waardoor er inmiddels meer dan 20.000 exemplaren zijn.

Volg de geboorte live

In de dierentuin hebben entomologen en oppassers de boomkreeften gefokt, en dat is zo goed gelukt dat eitjes naar dierentuinen overal ter wereld zijn gestuurd.

Bekijk in de video hieronder hoe een boomkreeft uit zijn eitje kruipt:

Lees meer over de overlevingsstrijd van de boomkreeft

Wil je meer weten over het werk dat de wetenschappers doen om de boomkreeft te redden, die al als uitgestorven werd beschouwd? Lees dan het hele artikel in Wetenschap in Beeld 10/2014.