Ants

Mieren die zichzelf klonen

Een bepaalde mierensoort in het Amazonegebied plant zich volledig ongeslachtelijk voort. De soort bestaat alleen uit vrouwtjes.

4 november 2009

Hier keken de geleerden van op: DNA-tests van de mierensoort Mycocepurus smithii toonden aan dat deze soort vooral uit vrouwtjes bestaat, en dat die vrouwtjes zich alleen ongeslachtelijk voortplanten.

Alle mieren van deze familie zijn klonen – genetisch identieke exemplaren – van de koningin. Dat blijkt uit een mierenonderzoek dat in het Amazonegebied is verricht door Anna Himler, bioloog aan de universiteit van Arizona.

Klonen van vrouwtjes is uniek

Bij andere diersoorten was al eerder geconstateerd dat er mannetjes geboren werden door ongeslachtelijke voortplanting. Toen de onderzoekers de geslachtsorganen van de mieren onderzochten zagen ze dat sommige voortplantingsorganen bij de mier ontbraken.

Volgens Anna Himler kent de voortplanting zonder seks voor- en nadelen: de mieren kunnen zich geheel concentreren op het produceren van schimmels om op te eten, maar ze zijn ook een makkelijke prooi voor parasieten, omdat genetisch identieke mieren een zwak immuunsysteem hebben.