Komen kakkerlakken op dode vriendjes af?

Als je een kakkerlak doodslaat, zou dit nog meer kakkerlakken aantrekken. Klopt dit verhaal, of is het een mythe?

Kakkerlakken vormen een groep insecten met meer dan 3500 beschreven soorten. Ze zijn niet zo geliefd, omdat ze voedsel kunnen bederven en een vieze geur verspreiden. Sociaal aangelegde insecten gebruiken vaak chemische stoffen voor communicatie. Deze stoffen, feromonen, worden door de dieren geproduceerd om een reactie bij soortgenoten uit te lokken. Net als hormonen het organisme van binnenuit reguleren, beïnvloeden feromonen het gedrag en de ontwikkeling van een populatie. Proeven met de Amerikaanse kakkerlak tonen aan dat deze niet aangetrokken wordt, maar juist vlucht als er een breuk ontstaat in het lichaam van een soortgenoot. Door zo’n breuk komen er namelijk alarmferomonen vrij, die de kakkerlakken waarschuwen voor plekken met dode soortgenoten. Proeven met de Duitse kakkerlak, die ook bij ons voorkomt, laten echter iets anders zien. De uitwerpselen van deze kakkerlak bevatten stoffen die soortgenoten aantrekken. Dit kan nuttig zijn als één kakkerlak veel voedsel heeft gevonden, waar andere kakkerlakken ook van kunnen eten. Maar als een kakkerlak geplet wordt, komen er ook uitwerpselen vrij, die andere kakkerlakken aantrekken. Overigens was het doel van deze experimenten om te onderzoeken of de stof in de uitwerpselen gebruikt kan worden om de kakkerlakken in een val te lokken.